Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Højvangskolen logo
Mobil menu

IT og digitale medier

Baggrund

På Højvangskolen ønsker vi at skabe et læringsrum som er hensigtsmæssigt til den digitale tid vi har i dagens samfund. Vi vil gerne være medvirkende til at styrke børnenes brug af IT og digitale medier, hvor pædagogisk fokus vil være på flere forskellige områder som f.eks. sprog og etik for at forebygge digital mobning. 

Brug af digitale medier i DUS

Formål

Vi vil gerne i DUS være en medvirkende del af børnenes brug af IT og færden i den digitale verden. Digitale medier er allerede en del af børnenes skolegang og vi vil også gerne i DUS være med til at støtte og styrke deres faglige udvikling på dette område. Stort set alle børn spiller med jævne mellemrum spil på iPads, PC, konsoller, bruger sociale medier, bruger kamera eller andet. Spil er sjovt og kan styrke sammenholdet i en klasse eller gruppe. Men med digitale medier og spil kommer der også en stor udfordring på flere områder. Upassende sprogbrug, mindre fysisk aktivitet og digital mobning er emner som bliver diskuteret flittigt, når man snakker om børn og deres digitale indtog. Børn der er i kontakt digitalt såvel hjemme som i skole - chat, spil, facetime, snapchat etc. - er sårbare overfor negativ påvirkning som kan have stor indflydelse på deres trivsel. 

Vi vil i DUS gerne være forebyggende på dette område, og lære børnene at navigere i det store digitale univers. Emner som sprog, etik og moral og teamwork er nogle nøgleordene hos os. Igennem fysiske aktiviteter og lege, vil vi ligeledes snakke om værdier som sammenhold, teamwork, sprogbrug og fairplay som tages implementeres i den digitale verden. 

Børnene skal kunne lære at skelne acceptabel og uacceptabel adfærd i brug af digitale værktøjer, sociale medier og platforme. 

Hvordan 

• Børnene skal igennem et introforløb, hvor regler og rammer bliver fremlagt. 

• Inden brug af digitale medier og platforme skal børnene vise forståelse og viden indenfor sprogbrug, forventet adfærd. Man vil herefter opnå godkendelse til at anvende DUSSENS forskellige konsoller, PC og skoletablets når dette tillades af en voksen i DUS. 

• Børnene vil løbende modtage undervisning og forløb omkring emner som etik og ansvar og andet som DUS finder relevant til emnet. 

• Overtrædelse af regler og forventninger kan medføre tab af indhentet tilladelse til brug af digitale platforme, tablets, PC mm. i DUS.

Mobiltelefoner 

• Må kun benyttes med tilladelse fra personale. 

• Må ikke bruges til at tage billeder eller video medmindre det er i samråd med personale samt med accept fra alle involverede på foto/video. 

• Må gerne benyttes til spil på spilledage og/eller med accept fra personale. 

• Må ikke anvendes i morgendus

 

Mobilure 

• For mobilure gælder samme regler som for mobiltelefoner. Urene lægges i mobilskabet fra skoledagens begyndelse. 

 

 

IPads/tablets 

• Må kun benyttes med tilladelse fra personale. 

• Må ikke bruges til at tage billeder eller video medmindre det er i samråd med personale samt med accept fra alle involverede på foto/video. 

• Må gerne benyttes på spilledage og/eller med accept fra personale. Spilledage meldes ud på uge/månedsplan for dus. 

• Skole-iPad er et undervisningsredskab og man er selv ansvarlig for at det er tilstrækkeligt opladet så undervisning ikke bliver hindret. 

  • I morgendus er det udelukkende tilladt at anvende skoledevices. ​​​​​​​

 

 

Konsol, PC mm. i DUS 

• Må kun benyttes med tilladelse fra personale. 

• Må gerne benyttes på spilledage og/eller med accept fra personale. 

• Anvendte spil er retter sig efter PEGI (anbefalede alder) 

Vedtaget 09.03.2022

Revideret april 2023

Dokumenter

Argumenter i forhold til mobilure.pdf

Shape Created with Sketch.