Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Højvangskolen logo
Mobil menu

Lektier

Definition af lektier 

Lektier skal ses som en opgave, eleven selvstændigt løser efter endt skoletid hjemme. Lektier kan være opgaver eleven kan afslutte hjemme, som ikke blev nået i undervisningen, eller kan være forberedelse til næste undervisningstime. 

Formål 

Formålet er dels at få brugt tid på at automatisere indlært stof ved at lave repeterende øvelser, og dels at kunne møde til en time med samme udgangspunkt på viden, eks. ved at have læst en fælles tekst. Lektierne skaber desuden gode arbejdsvaner for eleven, og giver forældre mulighed for at følge med i deres barns læring. I udskolingen er formålet også at styrke de unges uddannelsesparathed. 

Ramme 

● Læreren sikrer, at eleven har viden om læringsmålet for lektien, hvilken lektie der er givet, hvilken deadline der er for lektien, og hvilken feedback eleven kan forvente. 

● Læreren kommunikerer tydeligt forventninger til elever og forældre om for eksempel omfang af og formål med lektierne. 

● Der er et tydeligt link mellem lektierne og det stof, der arbejdes med i undervisningen 

● Omfanget af lektier er balanceret og koordineret på tværs af fag, så eleven også har tid til andre ting i fritiden. 

● Lektier bruges, hvor de kan øge udbyttet af læringsaktiviteter i undervisning. 

Ansvar 

● Det er lærerens ansvar, at sværhedsgraden af lektierne matcher elevens faglige niveau, så eleven bliver tilpas udfordret. 

● Det er lærernes ansvar, at der ved det første årlige forældremøde informeres om skolens princip for lektier og forventet lektiemængde på klassen samt om formidlingsmetode. 

● Det er forældrenes ansvar at give lærerne en tilbagemelding, hvis det opleves, at eleverne ikke udfordres tilpas. 

● Det er elevens ansvar at tage imod info om lektierne og at lave/forberede sine lektier til tiden.