Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Højvangskolen logo
Mobil menu

Forældredeltagelse i barnets skolegang

De formelle rammer:

Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af folkeskoleloven og kommunens mål og rammer. Folkeskolelovens § 1 beskriver samarbejdet mellem skole og hjem: ”Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.”

 

Formål:

At samarbejdet mellem skole og hjem bygger på gensidig tillid  At skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling.  At styrke forældrenes opbakningen til skolen og fællesskabet i barnets klasse.

 

Mål:

Alle forældre er bevidste om, at deres engagement i deres barns skolegang er vigtig for barnets læring og trivsel.  Alle forældres ressourcer udnyttes så godt som muligt til gavn for elevernes trivsel og læring.  Der er en opmærksomhed mod, at de sociale og faglige arrangementer på skolen giver forældrene et indblik i deres barns hverdag på skolen, og er med til at fremme fællesskaberne i klassen.

 

Forventninger til forældrene:

Alle forældre støtter deres barns læring i videst muligt omfang i såvel skolen som i hjemmet.  Skolen forventer, at forældrene sørger for, at deres barn møder undervisningsparat i skolen. At barnet møder udhvilet, forberedt til undervisningen, har mad med og i øvrigt husker gymnastiktøj, penalhus mm.  Forældrene bakker op om skolens tiltag, og omtaler det på en ordentlig måde. Som forældre signalerer man, at skolen er vigtig, og at skolens regler skal overholdes  At man som forældre bakker op om arrangementer på skolen. Det forventes, at forældrene møder til skole/hjem samtaler og til forældremøder  Har fokus på samarbejdets elementer

 

Forventninger til skolen:

Skolen skal arbejde for, at forældrene bliver bevidste om, at deres deltagelse i barnets skolegang er vigtig for barnets læring og trivsel.  Skolen skal arbejde for, at forældrene ved, hvordan de kan støtte deres barns læring i skolen.  Skolen skal arbejde for, at en gruppe af forældre i hver klasse påtager sig rollen som kontaktpersoner (kontaktforældre, klasseråd, e.l.). Disse skal inddrages i planlægning og gennemførelse af forældremøder samt tage initiativ til sociale arrangementer i klassen.  Har fokus på samarbejdets elementer

 

Samarbejdets elementer:

Kommunikation omkring elevens trivsel og læring 

Skole/hjemsamtaler 

Forældremøder 

Skolebestyrelsens årsmøde