Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Højvangskolen logo
Mobil menu

Underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen

De formelle rammer:

Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i § 13: "Eleverne og forældrene, jf. § 54, skal regelmæssigt underrettes om lærernes og eventuelt skolens leders syn på elevernes udbytte af skolegangen. Forældrene skal underrettes skriftligt om resultaterne af test”. I § 13 b står der om elevplaner: "Som led i den løbende evaluering, jf. § 13, stk. 2, skal der for hver elev fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin udarbejdes en elevplan. Elevplanen skal for eleverne i børnehaveklassen til og med 8. klassetrin indeholde individuelle mål og status for elevens læring og en beskrivelse af, hvordan der skal følges op herpå." I § 13 b, stk. 5 uddybes form og forældreinddragelse: "Elevplaner skal være digitale. Elevplanen skal gøres tilgængelig for elevens forældre digitalt og opdateres mindst en gang hvert skoleår. Forældre skal endvidere efter anmodning modtage en udskrift af den digitale elevplan." 

Princip for orientering af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen for Højvangskolen 

Formål: Dette princip skal sikre forældrenes løbende orientering om deres barns faglige og trivselsmæssige udvikling. Dette princip skal sikre, at forældrene får et grundlag for at bidrage til deres barns læring og trivsel 

Mål: At forældrene orienteres/informeres om elevens udbytte af undervisningen. Hjemmet orienteres om elevens udbytte af undervisningen, hjælper skolen og forældrene til sammen at forebygge og løse faglige og trivselsmæssige problemer. Elevplanen er en del af underretningen af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen. Den giver forældrene og eleven et billede af elevens faglige udbytte og trivsel. Elevplanen er med til at sikre, at alle elever udfordres i forhold til deres niveau, hvorfor det er et arbejdsredskab for elever og lærere i den daglige undervisning. Elevplanen danner grundlag for skole-hjem-samtalen i efterår og forår, og kan indeholde aftaler mellem skolen og forældrene om elevens udvikling. Hjemmearbejde skal understøtte elevernes læring, men må ikke være en forudsætning for dette. 

Skolens ansvar: Skolen giver forældrene en løbende og fyldestgørende viden om elevens udvikling i alle fag. Elevplanerne giver en tilbagemelding af den enkelte elevs faglige udbytte og trivsel samt af de konkrete mål, der sættes for elevens udvikling. Elevplanen giver en orientering om hvorvidt eleven er i stand til at opfylde fagenes mål. Indholdet i elevplanen bygger på samtaler med eleven. Elevplanen opdateres løbende og forældrene kan bruge den som forberedelse til skole-hjem-samtalerne, og sørger for opdatering efter samtalen ift. mål og aftaler

Forældrenes ansvar: Forældrene har en løbende dialog med deres barn om barnets mål og udbytte af undervisningen. Forældrene holder sig orienteret om indholdet i elevplanen. Forældrene følger op på indgåede aftaler med skolen, om hvordan de skal støtte deres barns læring. Vedtaget i skolebestyrelsen januar 2020