Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Højvangskolen logo
Mobil menu

Bestyrelsesmøde 01.02.2023

 

Bestyrelsesmøde 01.02.2023

Afbud: KT, Aksel, Therese

  1. Ordstyrer: Kirsten

Referent: Annette

  1. Der har været fem henvendelser omkring brugen af mobilure efter ledelsen har skrevet ud, at forældrene ikke selv skal ringe for at bede børnene om at gå hjem. Eleverne skal nu bede om lov om at bruge mobilen når de er i dus. I det nuværende princip er mobilurene sidestillet med mobiltelefoner.

Der er brug for, at der træffes en beslutning i bestyrelsen i forhold til dette emne. 

 

 Perspektiver fra bestyrelsen  

- Mange ure kan i dag det samme som en mobiltelefon. 

- Der er flere dilemmaer i dette. 

- Det kan være et stort ansvar for børnene at håndtere. 

- Det siger meget om den tid, vi er i lige nu. 

- Pædagogerne efterlyser, hvem der har ansvaret for børnene, hvis de bare kan ringes hjem. Det bør angives i aula, at det så er forældrenes eget ansvar, hvor børnene så er. Der er ingen ansatte på skolen, der kan leve med ikke at have ansvaret for børnene. 

- En forælder spørger, hvor gode forældrene er til at bruge komme/gå modulet? Lasse fortæller, at mange forældre er gode til at bruge det. 

- Der er i ved de forældrevalgte en undren over, hvor meget afleverings- og afhentningssitutionen fylder for vores forældregruppe. 

- Måske er der en opgave i at hjælpe forældrene med at lykkes bedre med de muligheder, der allerede er. 

- Der er behov for at mobilurene fortsat sidestilles med mobiltelefonerne, hvor de skal spørge om lov. Der ligger en stor opgave i at opdrage børnene til, hvordan de skal håndtere ure og telefoner. 

- Der er flere andre skoler, hvor man slet ikke bruger de ressourcer, vi gør på at sende børn. 

- Henvendelser fra forældre peger på det perspektiv, at det netop er for at tage hensyn til, hvor mange ressourcer dette kræver. 

- Der er en oplevelse af, at der er et meget højt serviceniveau i vores dus sammenlignet med andre steder. 

- Hvordan kan vi lykkes med, at forældrene i stedet bruger komme/gå modulet?

- Hvad er børneperspektivet i dette? Det er et stort ansvar, at børnene skal være på vagt i forhold til, hvornår man ringes hjem. Børn har brug for forudsigelighed og tydelige rammer. Det bliver svært at indgå i de aktiviteter og leg, hvis man skal holde øje med et ur og tage imod en besked om, hvor mange minutter, der er til man hentes. Alene tidsfornemmelsen for børn kan være svær at forholde sig til. 

- En afhentning af eget barn kan også ses som kvalitetstid sammen med ens eget barn. Man får også mulighed for at lære de andre børn at kende. Det er ikke det, børnene har brug for. 

- Der er forståelse for, at det kan være frustrerende at hente børn i en travl hverdag. 

- Der er et ønske fra personalet om, at urene ikke bruges til at ringe til, men kan ringes fra, hvis man får lov til det af en voksen. 

Opsummering: 

Der er ikke opbakning fra bestyrelsen til at ændre princippet. Princippet revideres på næste møde, så regler omkring mobilure fremgår tydeligere. 

Bestyrelsen vil gerne stille op til et dialogmøde med de forældre, der har brug for det.

 

3.Suppleringsvalg

Der orienteres om det forestående suppleringsvalg. 

Som forældre i bestyrelsen er der ting, der er vigtige at være opmærksomme på. 

Formanden orienterer om, at valget kun vedrører de åbne pladser, nemlig de to pladser, der er ledige. 

Det er vigtigt, at der sendes kommunikation ud omkring valget i forældregruppen. Det kan være et opslag på aula som bestyrelsen står for. Det kan også være en lille video, hvor man præsenterer arbejdet i skolebestyrelsen. 

De forældrevalgte bliver bedt om at forholde sig, hvem der er på valg ved næste valgperiode. 

Det besluttes, at de forældrevalgte mødes med Claus Østergaard for at aftale den nærmere plan for valget. 

 

4. Princip for skole hjem samarbejde

Punktet har været på bestyrelsesmødet i november. Der er behov for yderligere perspektiver på princippet i forhold til ændringer. 

Ændringsforslagene fra mødet i november gennemgås. 

Der er gennem årene lavet om på, hvordan skolehjemsamtaler og forældremøder har været planlagt. Det kan derfor være en fordel, at princippet ikke bliver for fastlåst i forhold til antal. 

Det er langt vigtigere, at det er tydeligt, hvilke forventninger, der er til samarbejdet mellem skole og hjem. 

Det er vigtigt, at der ikke er for mange konkreter i et princip. 

Der er en opmærksomhed på, hvordan man faciliterer skolehjemsamarbejdet i forhold til specialklasserne, hvor der er stor forskel på, hvordan man samarbejder med forældrene der. 

Er der behov for et særskilt princip for specialområdet?

Det er vigtigt, at vi ikke stiller for mange særlige ting op for specialklassernes forældre, da det blot medvirker til, at man føler sig anderledes. 

Der kan i stedet være et behov at kommunikere til forældrene om det “sprog”, der ligger i et specialtilbud omkring de ting, der ligger ud over det generelle skolehjemsamarbejde. 

Dette kan evt. imødekommes i en folder. 

Det kan være sværere for forældre i en specialklasse, da eleverne optages både ved et skoleårs begyndelse og løbende i løbet af et skoleår. Der kan derfor være forældre i en klasse, der ikke har fået de informationer, de andre har fået ved det første forældremøde. 

Der er for en forældregruppe i specialregi behov for at få sparring og hjælp til problematikker, der går ud over det, de fleste forældre kan forestille sig. 

Der er behov for et endnu mere intenst samarbejde i forhold til de problematikker, der fylder for børn og unge i specialregi. Det kunne være temaaftener, hvor forskellige problematikker kan løftes evt. med oplæg fra nogen, der ved noget om temaerne. 

 

Der nedsættes en arbejdsgruppe, der gør princippet færdigt. Linda, Claus og Tine melder sig. 

Ledelsen tager input i forhold til specialafdelingen med tilbage. 

 

5. 

Elevernes punkt

Der er udarbejdet en beskrivelse for tilladelse for muligheden for at gå til købmanden for 9. årgang. 

Bestyrelsen bakker omkring dette. Det tilkendegives ved underskrift fra bestyrelsen. 

Der har været rettet henvendelse ved købmanden, der har give grønt lys til det at eleverne kommer. 

Der skal gives samtykke på aula fra forældre til, at deres børn må forlade skolens område. 

Claus Nielsen spørger ind til, om det også gælder specialklasserne. 

Det har ikke været på tale. Der kan være børn, der kan have svært ved at være uden opsyn. 

Det er vigtigt, at vi husker at passe godt på børnene. 

Det kan evt. være en mulighed, at der er en voksen, der kan gå med eleverne i specialklasserne, så vi sikrer, at der er opsyn med dem. 

 

I forhold til specialklasserne, så tager vi det på næste møde. 

 

6. Forældrenes punkt

Der har været en henvendelse fra en forælder i forhold til brug af Ipad i dus. Den er videresendt til skoleleder og bestyrelsesformand. 

Der opfordres til, at man tager kontakt til klassepædagogerne, hvis man oplever problemer i forhold til brugen af Ipad. 

 

7. Meddelelser fra ledelsen

Der orienteres om navneændring af specialafdelingen, der fremover kalder Tingstedet.