Højvangskolen logo

Bestyrelsesmøde 02.11.2022

Referat bestyrelsesmøde

Sted: Højvangskolen d. 02.11.2022

Mødedeltagere: Lene Giehm, Kristina Terpling, Claus Aabel Østergaard, Claus Nielsen, Linda Hunskjær, Tine, Michelle Skaaning, , Kirsten Bitsch, Maria Louise Andersen

Afbud: Annette Evensen, Therese, Aksel, Micelle Moltsen

Referent: Kirsten Bitsch

Ad 1: Dagsordenen er godkendt. Punktet antimobbestrategi kommer på næste bestyrelsesmøde

Ad 2: Forretningsordenen:

Stk. 1a: Der kommenteres på ordlyden, at der er valg hver andet år. Det kan måske være svært at finde kandidater så ofte til bestyrelsesarbejdet. Drøftelse af modellen, hvor man som medlem er valgt for fire år, efter to år sættes tre kandidaturer i spil i et suppleringsvalg. Denne model sikrer vidensflow. Som bestyrelsesmedlem kunne man også vælges for fire år ad gangen uden suppleringsvalg. Medarbejderrepræsentanter vælges hvert skoleår. Formanden retter punktet til.

1b: punktet godkendes.

1c: Der stilles spørgsmål til om man som forældrevalgt formand skal have børn på skolen. Det fastslås, at dette gælder kun ved konstitueringstidspunktet.

1d: Næstformanden træder til ved formandens fravær og overtager formandsansvar.

2a: Der skal fastsætte mødedatoer på første eller senest på andet møde.

2b: Der kommenteres på, at det er meget personaletid der bruges, dersom bestyrelsen skal deltage på et personalemøde fx for at tale om principper. Der er få personalemøder på et skoleår, som handler om overordnede ting på skolen. Det kan være svært at få tid til også at få bestyrelsen til at komme med oplæg om principper, som drøftes. Personalerepræsentanterne er som udgangspunkt valgt til at bygge bro mellem personale og bestyrelse. Der er forslag om, at bestyrelsen kommer på besøg i hverdagen for at få en indsigt i dagligdagen. Forslaget kan være med til at give nærhed. Der afholdes 10 møder om året - et af møderne er med det store elevråd. Forretningsordenen kan ikke godkendes og skal arbejdes videre herpå. Der er forslag om få lyttemøder med få personaler. Formanden påtager sig opgaven om at tilrette teksten.

Ad 3: Princip for principper

Der er forslag om, at alle principper gennemgås efter hver andet år. Formuleringen ”synligt for enhver” bør slettes. Synlighed kunne ændres til tilgængelighed. Der fremsættes forslag om, at der er en grænse for antallet af skal-principper.

Punktet skolelederens ansvar består. Punktet Skolebestyrelsens ansvar; her er der forslag om, at et princip efter to år gennemgås, tilrettes eller frafalder. I princippet indskrives, hvordan der føres tilsyn. Begrebet arbejdsgruppe; kommenteres. Der foreslås, at der nedsættes en arbejdsgruppe, som arbejder med princippet. Punktet Skolens ansvar; skolen har ingen handleplaner. Skolen har i stedet for en hjemmeside, hvor principperne er tilgængelige. Der kommenteres på at synliggørelse af principper i daglig praksis, gerne skulle kunne ses i børnenes dagligdag. Der kommenteres på, at papiret med principper for principper bliver stift og virker som et styringsredskab. Der er forslag til, at der udarbejdes en skabelon for, hvordan vi laver principper. Formål, mål, tilsyn og formellerammer virker godt, ansvarsafsnittet skal forenkles. Tilsyn for principper følger årshjulet. Ikke godkendt.

Ad 4. Princip for Skole-Hjem-Samarbejde

Det eksisterende princip gennemgås og tilrettes. Forældredeltagelse i barnets skolegang. Der stilles spørgsmål til, om dokumentet skifter navn til Princip for skole-hjem-arbejde. Der stilles forslag til, om dokumentet kan ændre navn til Skolebestyrelsens forventninger til hjemmet – princip for skolehjemsamarbejdet. I rammeafsnittet kommenteres der på, at der opleves stor forskel på, hvordan almenskolen og specialafdelingen arbejder med undervisningen og klargøring til ungdomsuddannelser. Der opleves forskel på, hvordan almenskolen og specialafdelingen afstemmer forventninger mellem skole og hjem. Linda og Michelle påtager sig at omformulere dokumentet. Der stilles forslag til, at der fremadrettet arbejdes på en sådan måde, at det bliver et levende dokument, som bestyrelsen skriver i på mødet.

I afsnittet mål stilles der forslag til, at formuleringen fællesskabet i klasserne flyttes op til formuleringen barnets skolegang. Der spørges ind til, om forældrene kan have mere ansvar, men bestyrelsen kan kun have forventninger til forældrene. Det ønskes indskrevet i dokumentet, hvor mange skole-hjem-samtaler, der skal være hvert skoleår. Det indskrives i dokumentet, hvem der inviterer til samtalerne og hvornår på året det er. De øvrige punkter i samarbejdets elementer omskrives til hele sætninger. Der kommer med forslag om, at der under tilsynsdelen skal indskrives, hvordan der skal føres tilsyn af bestyrelsen. Ordlyden, der blev foreslået, godkendes og indskrives. Dokumentet omskrives og godkendes ved næste møde.

Ad 5. Elevernes punkt   Ingen henvendelser

Ad 6. De eksterne repræsentanters punkt   Udgået

Ad 7. Forældrenes punkt

Der har været et par episoder på skolens område efter skoletid, som har været ubehagelige for børnene. Skolens personale har taget hånd om det.

Ad 8. skolens punkt

Meddelelser fra skoleleder:

Der er gang i projekt Tryg Skolevej, hvor der er ny p-plads. I dette projekt er der lidt opstartsudfordringer. Skolen arbejder på et forsøg med gå-busser, hvor de mellemstore børn, henter de mindre børn ved p-pladsen. Der var forældre der var vrede, og et forslag om at bestyrelsen laver et skriv til forældrene om hvordan de forventer forældrene er rollemodeller.

Der er så småt påbegyndt et arbejde om meddelelsesbogen, som skal være i gang inden sommerferien. Skolen melder ud, når bestyrelsen skal forholde sig til og udarbejde principper til dette emne.