Læreruddannelsen er ifølge bekendtgørelsens § 13.1 forpligtet på at formulere kvalitetskrav til praktikskolerne, så de studerende får de bedst mulige praktikforløb. I relation hertil og ifølge § 13.2 er skolerne forpligtet på at udarbejde en uddannelsesplan for de konkrete praktikperioder, så de studerende ved, hvordan deres praktik forløber – hvad skolen tilbyder og forventer af de studerende. |
1.0 Grundoplysninger:
Navn: Højvangskolen
Adresse: Tingstedet 20, 9230 Svenstrup
Telefon og mail: 99823488 - hoejvangskolen@aalborg.dk
Webadresse: www.højvangskolen.dk
Praktikansvarlig: Skoleleder Claus Aabel Østergaard, caoe-skole@aalborg.dk
Praktikkoordinator: Nina Miskin, nm@hvang.dk
Indholdsfortegnelse
1.0 Grundoplysninger: ................................................................................................................................. 1
2.0 Kultur og særkende ............................................................................................................................. 3
2.1. Tingstedet er Højvangskolens specialafdeling .................................................................................. 3
2.2 Indsatsområder................................................................................................................................... 4
3.0 Praktik, organisering og formalia ........................................................................................................... 4
3.1 Praktikansvarlige................................................................................................................................ 4
3.2 Praktikkoordinator ............................................................................................................................. 4
3.3 Forventninger til den studerende......................................................................................................... 5
3.4 Samarbejde med den studerende......................................................................................................... 6
3.5 Evaluering og prøve ........................................................................................................................... 7
4.0 Praktik og vejledning ............................................................................................................................. 7
2.0 Kultur og særkende
∙ Højvangskolen ligger i den sydvestlige del af Aalborg Kommune, nærmere betegnet i udkanten af Svenstrup mod landsbyen Godthåb. Skolen er placeret i grønne områder med gode muligheder for at inddrage lokalområdet, naturen og bevægelse i undervisningen. Skolen er bygget i 1976, færdiggjort med idrætshallen i 1981 og udvidet med nybygning til ADHD-afdeling i 1999.
∙ Der er ca. 453 børn på skolen, to spor i 0.-9. klasse i almenområdet og derudover ca. 38 elever i specialklasserække for børn med ADHD og lignende diagnoser.
∙ Der er DUS tilknyttet til skolen, hvor børn i 0.-3.klasse er tilmeldt. DUS-ordningen består af 2 afdelinger: 1) DUS-Tingstedet (SFO for 0. – 3. kl.), 2) D-DUS (SFO for børn med ADHD) placeret i separate lokaler tæt på skolen.
∙ Fra og med 4. klasse kan børn tilmeldes Fritidscenteret Højvang.
∙ På Højvangskolen er der ansat ca. 82 medarbejdere fordelt på lærere, pædagoger, teknisk servicepersonale, administration og ledelse.
∙ Vi lægger vægt på ligeværd mellem faggrupperne uanset faglig baggrund, god og direkte kommunikation og en arbejdsplads der tilstræber at være præget af fair proces, social kapital og tryghed-ansvar-respekt som nøgleord.
∙ Højvangskolen har igennem flere år været praktikskole for alle praktikniveauer. Vi tilstræber, at klasserne kun skal forholde sig til ét hold studerende på et skoleår, og at de studerende får tilgodeset de undervisningsfag, som netop deres praktik skal indeholde. Vi ønsker også at tage højde for andre praktikønsker.
∙ Skolen er afdelingsopdelt:
o Yngste afdeling 0.- 5. klasse, A og B-hus
o Ældste afdeling 6 - 9. klasse, C-hus
o Tingstedet: Højvangskolens specialafdeling
2.1. Tingstedet er Højvangskolens specialafdeling
I dette afsnit beskrives afdelingen. Dog skal det bemærkes, at det ikke er muligt at komme i praktik i specialafdelingen, men hvis den studerende er interesseret i viden omkring specialundervisning og elever med særlige behov, kan der laves aftaler med de voksne i afdelingen om evt. observation og videndeling.
Afdelingen er en helhedsskole med elever fra 5.-10. klasse. Dette betyder, at pædagoger og lærere er én samlet personalegruppe, som indgår i et tæt samarbejde i de enkelte klasser, men også på tværs af klasserne. Herigennem ønsker vi at tilgodese den enkelte elevs læring, trivsel og personlige udvikling. Dette gælder hele dagen, som hos os er fra kl. 7.30 til skoledagens ophør. Og i klubben, der er åben mandag og torsdag kl. 14.00-20.00.
Undervisningen i Tingstedet tager afsæt i de lovmæssige krav om synlige og klare mål - naturligvis målrettet den enkelte elevs udvikling. Alle elever får udleveret elektroniske hjælpemidler til brug i undervisningen. Der er fag, som ikke tilbydes i selve afdelingen, men kun som inklusion i almenskolen. Det drejer sig f.eks. om tysk og fysik/kemi.
2.2 Indsatsområder
Skolen har følgende indsatsområder:
▪ Fokus på at trivsel og faglighed går hånd i hånd
▪ Mobilfri skole
▪ Morgenmadstilbud
3.0 Praktik, organisering og formalia
3.1 Praktikansvarlige
Skoleleder, Claus, har det helt overordnede ansvar for praktikken på skolen.
Skolen har en praktikkoordinator, Nina Miskin, der varetager samarbejdet med UCN og har det koordinerende ansvar for planlægningen af de studerendes praktik og efterfølgende ophold på praktikskolen.
Skolen tilstræber, at praktikvejlederne har linjefagsuddannelse (eller tilsvarende) i de undervisningsfag, som de studerende har praktik i.
3.2 Praktikkoordinator
har følgende opgaver:
∙ At befordre en udviklingsorienteret skole-/praktikkultur
∙ At skabe et trygt og åbent miljø om de studerendes praktik
∙ At opdatere Højvangskolens praktikmaterialer til studerende og praktikvejledere ∙ At besvare spørgsmål fra den studerende omkring praktikken, vejledning osv.
∙ At facilitere praktikinfomøder med studerende og praktikvejledere
3.3 Forventninger til den studerende
Studerende på skolen
∙ Tilstedeværelse på skolen aftales som en ramme, så der er lignende vilkår som lærerne med primær arbejdsplads på skolen samtidig med at der bliver tid/mulighed for at den studerende modtager vejledning på UCN samt kan bruge CFU mv. i forhold til egen forberedelse af undervisning og egen portfolio.
Før praktikken: | Under praktikken: | Efter praktikken: |
Vi forventer… | Vi forventer… | Vi forventer… |
∙ at den studerende i god tid tager kontakt til praktikskolen ∙ at den studerende via skolens hjemmeside har orienteret sig om skolen (f.eks. uddannelsesplan) ∙ at den studerende har læst skolens praktikprofil ∙ at den studerende forud for praktikken og samarbejdet på skolen har orienteret sig i praktiknøglen ∙ at den studerende sammen med praktikvejlederen skriftligt afklarer forventninger og mål for praktikken ∙ at den studerendes undervisnings- og lektionsplaner er skriftliggjort forud for undervisningen, og at praktikvejlederen er bekendt med dem. | ∙ at den studerende forbereder sig til vejledningstimerne ∙ at den studerende er indstillet på at udnytte praktikperiodens muligheder aktivt og selvstændigt ∙ at den studerende har indset, at praktikken er fuldtidsarbejde ∙ at den studerende er en god rollemodel for eleverne ∙ at den studerende overholder tavshedspligt og mødepligt ∙ at den studerende deltager i skolens arrangementer, aktiviteter, møder og tilsyn i elevpauserne ∙ at den studerende observerer, registrerer og vurderer sine medstuderendes undervisning ∙ at den studerende prøver noget af, er nysgerrig og forholder sig undersøgende ∙ at den studerende reflekterer over egen undervisning | ∙ at den studerende ved endt praktikperiode evaluerer praktikken mundtligt og skriftligt sammen med praktikvejlederen samt udfylder skolens interne evalueringsskema |
3.4 Samarbejde med den studerende
Før praktikken | Under praktikken | Efter praktikken |
∙ Senest en måned før praktikkens start afholdes der praktikinfomøde på praktikskolen med studerende, praktikansvarlig, praktikkoordinator, praktikvejledere og repræsentant fra UCN ∙ Senest 14 dage før praktikstart præsenterer de studerende på baggrund af drøftelser med praktikvejlederen deres planer for praktikforløbet. ∙ Praktikvejlederen og de studerende laver forud for praktiksamarbejdet klare aftaler om praktiksamarbejdet, herunder om skriftlighed i planlægningen, vejledningstimernes afholdelse og ansvaret for dagsorden, de studerendes brug af praktikportfolio – herunder logbog indsamling af datamateriale under praktikforløbet og praktikvejlederens rolle i de studerendes undervisning. | ∙ Under praktikforløbet støtter, modellerer og vejleder praktikvejlederen de studerende i arbejdet med at opfylde færdighedsmålene og kravene til portfolio på det pågældende praktikniveau ∙ På skolen gives de studerende mulighed for at dokumentere deres praktikarbejde bl.a. gennem videodokumentation. Husk at indhente tilladelse. ∙ Under praktikforløbet tilbyder skolen, at de studerende kan deltage i skole-hjem samtaler og/eller andre forældrearrangementer med relevans for de studerendes studieforløb. | ∙ Efter praktikforløbet tilbyder skolen, at de studerende kan deltage i skole-hjem samtaler og/eller andre forældrearrangementer med relevans for de studerendes studieforløb. |
Praktikvejlederen er de studerendes centrale samarbejdspartner på praktikskolen, men derudover kan de studerende også rette henvendelse til viceskolelederen eller praktikkoordinatoren på skolen, men også det øvrige lærerteam omkring relevante klasser kan spille en aktiv rolle i samarbejdet og vejledningen omkring de studerendes praktikforløb.
3.5 Evaluering og prøve
∙ Før den studerende ved praktikperiodens afslutning kan indstille sig til prøve, skal praktikforløbet evalueres – dvs. godkendes eller ikke godkendes. Evalueringen bygger på flg. kriterier:
o At mødepligten er overholdt
o At den studerende har afleveret en praktikportfolio, der indeholder de dokumenter, der kræves iflg. beskrivelsen af praktikportfolioen
o At det kan godtgøres, at den studerende har deltaget og arbejdet redeligt med praktikfagets kompetencemål på det enkelte praktikniveau
∙ Skolens interne evalueringsskema uddeles til hver studerende. Resultatet af disse evalueringer formidles til skolens praktikkoordinator og praktikansvarlig og evt. læreruddannelsens praktikledere. Skolen bruger evalueringen fremadrettet i forhold til eventuelle indsatser.
∙ Skolen forestår praktikeksamen på praktikniveau 1 i samarbejde med UCN.
4.0 Praktik og vejledning
∙ Praktikskolen sikrer gennem udformningen af rammerne for praktik og praktikvejlederens støtte og vejledning under praktikforløbet, at de studerende får mulighed for at tilegne sig kompetencer i forhold til de tre praktikniveauer i læreruddannelsen. Særligt vil færdighedsmålene for praktikken være i fokus her.
Kompetenceområdet ”didaktik”:
”Den studerende kan planlægge, gennemføre og evaluere undervisningssekvenser i samarbejde med medstuderende”
Niveau 1.
∙ Praktikvejlederen støtter den studerende i udformning af undervisningsplaner. Det betyder, at hun modellerer/viser skriftlige forløbs- og lektionsplaner med mål- og evalueringsovervejelser. Desuden observerer hun systematisk de studerendes undervisning og udpeger centrale områder med henblik på vejledning.
∙ Praktikvejlederen viser strategier for iagttagelse af elever og deltager i redegørelsen for tegn på elevernes udbytte - på baggrund af de formulerede faglige og sociale mål for undervisningen.
Niveau 2.
∙ Praktikvejlederen modellerer/viser og diskuterer undervisningsplaner i relation til metoder, differentiering, læremidler og it.
∙ Praktikvejlederen modellerer/viser og diskuterer metoder til at evaluere undervisningsforløb og elevers læringsudbytte.
Niveau 3.
∙ Praktikvejlederen modellerer/viser og diskuterer undervisning i relation til samarbejdet om års- og elevplaner og støtter den studerende i indsamling af datamateriale til studieprocesser i læreruddannelsen – herunder bacheloropgaven.
∙ Praktikvejlederen støtter, vejleder og udfordrer de studerende i udviklingen af praksis på et fagdidaktisk og empirisk grundlag.
Kompetenceområdet ”klasseledelse”:
”Den studerende kan lede elevernes deltagelse i undervisningen”
Niveau 1.
∙ Praktikvejlederen viser, hvordan hun selv organiserer og rammesætter sin undervisning i en klasse med elever med forskellige forudsætninger.
∙ Praktikvejlederen støtter den studerende i at rammesætte og organisere egen undervisning i klassen for at fremme elevernes læringsudbytte.
Niveau 2.
∙ Praktikvejlederen støtter og vejleder den studerende i at udvikle elevernes sociale relationer og skabe et godt læringsmiljø.
Niveau 3.
∙ Praktikvejlederen støtter og vejleder de studerende i arbejdet med at lede inklusionsprocesser.
Kompetenceområdet ”relationsarbejde”:
”Den studerende kan kommunikere lærings- og trivselsfremkaldende med elever – og kommunikere med forældre om undervisningen og skolens formål”
Niveau 1.
∙ Praktikvejlederen støtter den studerende i at udvikle elevtrivsel og tilrettelægge motiverende læringsaktiviteter.
∙ Praktikvejlederen viser og vejleder de studerende i, hvordan hun kommunikerer med forældre og elever om og i undervisningen – både verbalt og nonverbalt.
Niveau 2.
∙ Praktikvejlederen støtter den studerende i at samarbejde dialogisk med elever og kolleger om justering af undervisningen og elevernes aktive deltagelse.
∙ Praktikvejlederen giver den studerende mulighed for at kommunikere skriftligt og mundtligt med forældrene - primært i relation til den gennemførte undervisning.
Niveau 3.
∙ Praktikvejlederen faciliterer den studerende i forskellige opgaver i relation til skole-hjemsamarbejdet med henblik på at udvikle klassens sociale liv og læring.