Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Højvangskolen logo
Mobil menu

Lærerstuderende

Læreruddannelsen er ifølge bekendtgørelsens § 13.1 forpligtet på at formulere kvalitetskrav til   praktikskolerne, så de studerende får de bedst mulige praktikforløb. I relation hertil og ifølge § 13.2 er   skolerne forpligtet på at udarbejde en uddannelsesplan for de konkrete praktikperioder, så de studerende  ved, hvordan deres praktik forløber – hvad skolen tilbyder og forventer af de studerende.

 

 

1.0 Grundoplysninger: 

Navn: Højvangskolen 

Adresse: Tingstedet 20, 9230 Svenstrup 

Telefon og mail: 99823488 - hoejvangskolen@aalborg.dk 

Webadresse: www.højvangskolen.dk 

Praktikansvarlig: Skoleleder Claus Aabel Østergaard, caoe-skole@aalborg.dk

Praktikkoordinator: Nina Miskin, nm@hvang.dk 

 

 

Indholdsfortegnelse 

1.0 Grundoplysninger: ................................................................................................................................. 1 

2.0 Kultur og særkende ............................................................................................................................. 3

        2.1. Tingstedet er Højvangskolens specialafdeling .................................................................................. 3

2.2 Indsatsområder................................................................................................................................... 4 

 3.0 Praktik, organisering og formalia ........................................................................................................... 4 

3.1 Praktikansvarlige................................................................................................................................ 4

3.2 Praktikkoordinator ............................................................................................................................. 4 

3.3 Forventninger til den studerende......................................................................................................... 5 

3.4 Samarbejde med den studerende......................................................................................................... 6 

3.5 Evaluering og prøve ........................................................................................................................... 7

 4.0 Praktik og vejledning ............................................................................................................................. 7

 

2.0 Kultur og særkende 

∙ Højvangskolen ligger i den sydvestlige del af Aalborg Kommune, nærmere betegnet i udkanten af Svenstrup mod landsbyen Godthåb. Skolen er placeret i grønne områder med gode muligheder for at  inddrage lokalområdet, naturen og bevægelse i undervisningen. Skolen er bygget i 1976, færdiggjort  med idrætshallen i 1981 og udvidet med nybygning til ADHD-afdeling i 1999. 

∙ Der er ca. 453 børn på skolen, to spor i 0.-9. klasse i almenområdet og derudover ca. 38 elever i specialklasserække for børn med ADHD og lignende diagnoser. 

∙ Der er DUS tilknyttet til skolen, hvor børn i 0.-3.klasse er tilmeldt. DUS-ordningen består af 2  afdelinger: 1) DUS-Tingstedet (SFO for 0. – 3. kl.), 2) D-DUS (SFO for børn med ADHD) placeret i  separate lokaler tæt på skolen. 

∙ Fra og med 4. klasse kan børn tilmeldes Fritidscenteret Højvang. 

∙ På Højvangskolen er der ansat ca. 82 medarbejdere fordelt på lærere, pædagoger, teknisk servicepersonale, administration og ledelse. 

∙ Vi lægger vægt på ligeværd mellem faggrupperne uanset faglig baggrund, god og direkte kommunikation og en arbejdsplads der tilstræber at være præget af fair proces, social kapital og tryghed-ansvar-respekt som nøgleord. 

∙ Højvangskolen har igennem flere år været praktikskole for alle praktikniveauer. Vi tilstræber, at klasserne kun skal forholde sig til ét hold studerende på et skoleår, og at de studerende får tilgodeset  de undervisningsfag, som netop deres praktik skal indeholde. Vi ønsker også at tage højde for andre  praktikønsker. 

∙ Skolen er afdelingsopdelt: 

o Yngste afdeling 0.- 5. klasse, A og B-hus 

o Ældste afdeling 6 - 9. klasse, C-hus

o Tingstedet: Højvangskolens specialafdeling 

2.1. Tingstedet er Højvangskolens specialafdeling 

I dette afsnit beskrives afdelingen. Dog skal det bemærkes, at det ikke er muligt at komme i praktik i specialafdelingen, men hvis den studerende er interesseret i viden omkring specialundervisning og elever med særlige behov, kan der laves aftaler med de voksne i afdelingen om evt. observation og videndeling. 

Afdelingen er en helhedsskole med elever fra 5.-10. klasse. Dette betyder, at pædagoger og lærere er én  samlet personalegruppe, som indgår i et tæt samarbejde i de enkelte klasser, men også på tværs af klasserne.  Herigennem ønsker vi at tilgodese den enkelte elevs læring, trivsel og personlige udvikling. Dette gælder  hele dagen, som hos os er fra kl. 7.30 til skoledagens ophør. Og i klubben, der er åben mandag og torsdag kl.  14.00-20.00.

 

Undervisningen i Tingstedet tager afsæt i de lovmæssige krav om synlige og klare mål - naturligvis målrettet  den enkelte elevs udvikling. Alle elever får udleveret elektroniske hjælpemidler til brug i undervisningen. Der er fag, som ikke tilbydes i selve afdelingen, men kun som inklusion i almenskolen. Det drejer sig f.eks. om tysk og fysik/kemi. 

 

2.2 Indsatsområder 

Skolen har følgende indsatsområder: 

▪ Fokus på at trivsel og faglighed går hånd i hånd 

▪ Mobilfri skole 

▪ Morgenmadstilbud 

3.0 Praktik, organisering og formalia 

3.1 Praktikansvarlige 

Skoleleder, Claus, har det helt overordnede ansvar for praktikken på skolen. 

Skolen har en praktikkoordinator, Nina Miskin, der varetager samarbejdet med UCN og har det koordinerende ansvar for planlægningen af de studerendes praktik og efterfølgende ophold på praktikskolen. 

Skolen tilstræber, at praktikvejlederne har linjefagsuddannelse (eller tilsvarende) i de undervisningsfag, som  de studerende har praktik i. 

3.2 Praktikkoordinator 

har følgende opgaver: 

∙ At befordre en udviklingsorienteret skole-/praktikkultur 

∙ At skabe et trygt og åbent miljø om de studerendes praktik 

∙ At opdatere Højvangskolens praktikmaterialer til studerende og praktikvejledere  ∙ At besvare spørgsmål fra den studerende omkring praktikken, vejledning osv. 

 ∙ At facilitere praktikinfomøder med studerende og praktikvejledere

 

 

    3.3 Forventninger til den studerende 

Studerende på skolen 

∙ Tilstedeværelse på skolen aftales som en ramme, så der er lignende vilkår som lærerne med primær arbejdsplads på skolen samtidig med at der bliver tid/mulighed for at den studerende modtager  vejledning på UCN samt kan bruge CFU mv. i forhold til egen forberedelse af undervisning og egen  portfolio.

Før praktikken: 

Under praktikken: 

Efter praktikken:

Vi forventer… 

Vi forventer… 

Vi forventer…

∙ at den studerende i god tid  tager kontakt til 

praktikskolen 

∙ at den studerende via 

skolens hjemmeside har   

orienteret sig om skolen 

(f.eks. uddannelsesplan) 

∙ at den studerende har læst 

skolens praktikprofil 

∙ at den studerende forud for  praktikken og samarbejdet 

på skolen har orienteret sig i 

praktiknøglen 

∙ at den studerende sammen  med praktikvejlederen 

skriftligt afklarer 

forventninger og mål for 

praktikken 

∙ at den studerendes 

undervisnings- og 

lektionsplaner er 

skriftliggjort forud for 

undervisningen, og at   

praktikvejlederen er bekendt 

med dem.

∙ at den studerende forbereder  sig til vejledningstimerne 

∙ at den studerende er 

indstillet på at udnytte 

praktikperiodens muligheder 

aktivt og selvstændigt 

∙ at den studerende har indset,  at praktikken er 

fuldtidsarbejde 

∙ at den studerende er en god  rollemodel for eleverne 

∙ at den studerende overholder  tavshedspligt og mødepligt 

∙ at den studerende deltager i  skolens arrangementer, 

aktiviteter, møder og tilsyn i 

elevpauserne 

∙ at den studerende 

observerer, registrerer og 

vurderer sine 

medstuderendes 

undervisning 

∙ at den studerende prøver 

noget af, er nysgerrig og 

forholder sig undersøgende 

∙ at den studerende reflekterer  over egen undervisning

∙ at den studerende ved endt  praktikperiode evaluerer 

praktikken mundtligt og 

skriftligt sammen med   

praktikvejlederen samt   

udfylder skolens interne 

evalueringsskema

 

 

 

 

 

3.4 Samarbejde med den studerende 

Før praktikken 

Under praktikken 

Efter praktikken

∙ Senest en måned før 

praktikkens start afholdes 

der praktikinfomøde på   

praktikskolen med   

studerende, praktikansvarlig, 

praktikkoordinator,   

praktikvejledere og   

repræsentant fra UCN 

∙ Senest 14 dage før 

praktikstart præsenterer de 

studerende på baggrund af 

drøftelser med 

praktikvejlederen deres 

planer for praktikforløbet. 

∙ Praktikvejlederen og de 

studerende laver forud for 

praktiksamarbejdet klare 

aftaler om 

praktiksamarbejdet,   

herunder om skriftlighed i 

planlægningen, 

vejledningstimernes   

afholdelse og ansvaret for 

dagsorden, de studerendes 

brug af praktikportfolio – 

herunder logbog indsamling 

af datamateriale under   

praktikforløbet og 

praktikvejlederens rolle i de 

studerendes undervisning.

∙ Under praktikforløbet 

støtter, modellerer og   

vejleder praktikvejlederen 

de studerende i arbejdet med 

at opfylde færdighedsmålene 

og kravene til portfolio på 

det pågældende 

praktikniveau 

∙ På skolen gives de 

studerende mulighed for at 

dokumentere deres   

praktikarbejde bl.a. gennem 

videodokumentation. Husk 

at indhente tilladelse. 

∙ Under praktikforløbet 

tilbyder skolen, at de   

studerende kan deltage i 

skole-hjem samtaler og/eller 

andre 

forældrearrangementer med 

relevans for de studerendes 

studieforløb.

∙ Efter praktikforløbet tilbyder  skolen, at de studerende kan 

deltage i skole-hjem   

samtaler og/eller andre 

forældrearrangementer med 

relevans for de studerendes 

studieforløb.

 

 

Praktikvejlederen er de studerendes centrale samarbejdspartner på praktikskolen, men derudover kan de  studerende også rette henvendelse til viceskolelederen eller praktikkoordinatoren på skolen, men også det  øvrige lærerteam omkring relevante klasser kan spille en aktiv rolle i samarbejdet og vejledningen omkring  de studerendes praktikforløb. 

 

 

 

3.5 Evaluering og prøve 

∙ Før den studerende ved praktikperiodens afslutning kan indstille sig til prøve, skal praktikforløbet evalueres – dvs. godkendes eller ikke godkendes. Evalueringen bygger på flg. kriterier: 

o At mødepligten er overholdt 

o At den studerende har afleveret en praktikportfolio, der indeholder de dokumenter, der kræves iflg. beskrivelsen af praktikportfolioen 

o At det kan godtgøres, at den studerende har deltaget og arbejdet redeligt med praktikfagets kompetencemål på det enkelte praktikniveau 

∙ Skolens interne evalueringsskema uddeles til hver studerende. Resultatet af disse evalueringer formidles til skolens praktikkoordinator og praktikansvarlig og evt. læreruddannelsens praktikledere. Skolen bruger evalueringen fremadrettet i forhold til eventuelle indsatser. 

∙ Skolen forestår praktikeksamen på praktikniveau 1 i samarbejde med UCN. 

4.0 Praktik og vejledning 

∙ Praktikskolen sikrer gennem udformningen af rammerne for praktik og praktikvejlederens støtte og vejledning under praktikforløbet, at de studerende får mulighed for at tilegne sig kompetencer i  forhold til de tre praktikniveauer i læreruddannelsen. Særligt vil færdighedsmålene for praktikken  være i fokus her. 

Kompetenceområdet ”didaktik”: 

”Den studerende kan planlægge, gennemføre og evaluere undervisningssekvenser i samarbejde med medstuderende” 

Niveau 1. 

∙ Praktikvejlederen støtter den studerende i udformning af undervisningsplaner. Det betyder, at hun modellerer/viser skriftlige forløbs- og lektionsplaner med mål- og evalueringsovervejelser. Desuden observerer hun systematisk de studerendes undervisning og udpeger centrale områder med henblik  på vejledning. 

∙ Praktikvejlederen viser strategier for iagttagelse af elever og deltager i redegørelsen for tegn på elevernes udbytte - på baggrund af de formulerede faglige og sociale mål for undervisningen. 

Niveau 2. 

∙ Praktikvejlederen modellerer/viser og diskuterer undervisningsplaner i relation til metoder, differentiering, læremidler og it. 

∙ Praktikvejlederen modellerer/viser og diskuterer metoder til at evaluere undervisningsforløb og elevers læringsudbytte.

 

Niveau 3. 

∙ Praktikvejlederen modellerer/viser og diskuterer undervisning i relation til samarbejdet om års- og  elevplaner og støtter den studerende i indsamling af datamateriale til studieprocesser i  læreruddannelsen – herunder bacheloropgaven. 

∙ Praktikvejlederen støtter, vejleder og udfordrer de studerende i udviklingen af praksis på et fagdidaktisk og empirisk grundlag. 

Kompetenceområdet ”klasseledelse”: 

”Den studerende kan lede elevernes deltagelse i undervisningen” 

Niveau 1. 

∙ Praktikvejlederen viser, hvordan hun selv organiserer og rammesætter sin undervisning i en klasse med elever med forskellige forudsætninger. 

∙ Praktikvejlederen støtter den studerende i at rammesætte og organisere egen undervisning i klassen  for at fremme elevernes læringsudbytte. 

Niveau 2. 

∙ Praktikvejlederen støtter og vejleder den studerende i at udvikle elevernes sociale relationer og skabe  et godt læringsmiljø. 

Niveau 3. 

∙ Praktikvejlederen støtter og vejleder de studerende i arbejdet med at lede inklusionsprocesser. 

Kompetenceområdet ”relationsarbejde”: 

”Den studerende kan kommunikere lærings- og trivselsfremkaldende med elever – og kommunikere med  forældre om undervisningen og skolens formål”

Niveau 1. 

∙ Praktikvejlederen støtter den studerende i at udvikle elevtrivsel og tilrettelægge motiverende læringsaktiviteter. 

∙ Praktikvejlederen viser og vejleder de studerende i, hvordan hun kommunikerer med forældre og elever om og i undervisningen – både verbalt og nonverbalt. 

Niveau 2. 

∙ Praktikvejlederen støtter den studerende i at samarbejde dialogisk med elever og kolleger om justering af undervisningen og elevernes aktive deltagelse. 

∙ Praktikvejlederen giver den studerende mulighed for at kommunikere skriftligt og mundtligt med forældrene - primært i relation til den gennemførte undervisning. 

Niveau 3. 

∙ Praktikvejlederen faciliterer den studerende i forskellige opgaver i relation til skole-hjemsamarbejdet  med henblik på at udvikle klassens sociale liv og læring.