Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for arbejdets fordeling mellem lærere og andet pædagogisk personale

Beskrivelse

Det er skolelederens ansvar at lede og fordele arbejdet mellem skolens personale og at træffe alle konkrete beslutninger vedrørende elever. Skolebestyrelsen har gennem dette princip mulighed for at indikere en pædagogisk retning for fordelingen af arbejdet både mellem forskellige faggrupper og også inden for de enkelte faggrupper. Det kan for eksempel være krav om linjefagsuddannelse og kompetencer inden for AKT, læse- matematikvejledning og understøttende undervisning. Skolebestyrelsen kan også bede skolelederen om at tage hensyn til, at eleverne præsenteres for et nuanceret billede af den verden, som de er en del af ved bred repræsentation af etnicitet, køn, alder og anciennitet i medarbejderteam.
 

Formål

Det er princippets formål at tilstræbe højst mulig læring og trivsel blandt eleverne samt at tilstræbe et fagligt og socialt udviklende miljø blandt det pædagogiske personale.
 

Mål

·         Al fagopdelt undervisning varetages som udgangspunkt af lærere med linjefagsuddannelse eller med opnået linjefagskompetence svarende hertil. Herfra undtages fagdelt undervisning på 1. og 2. klassetrin, hvor hensynet til få lærere i klassen vægtes højere end kravet om linjefagskompetence.
·         Det tilstræbes, at der er en højt fagligt kvalificeret varetagelse af de opgaver, som ligger ud over den fagopdelte undervisning
·         Det tilstræbes, at medarbejderteam sammensættes mangfoldigt
 

Skolens ansvar

Det er skoleledelsens ansvar så vidt det er muligt, og under hensyntagen til skolebestyrelsens øvrige principper, at implementere herværende princip i planlægningen af skoleåret
 

Tilsyn

Skolebestyrelsen fører tilsyn med ovenstående princip. Tilsynet varsles i god tid, så personalet har mulighed for at bidrage.


Vedtaget i skolebestyrelsen på Højvangskolen marts 2024