Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Højvangskolen logo
Mobil menu

DUS Bifrost - om os

DUS-ordningen er et fritidstilbud til skolebørnene på Højvangskolens, når alle er her, er vi ca 180 børn. 

Vigtige telefonnumre 

Dus Bifrost 25200103 Kontoret/ledelsen 99823488 

Generelle informationer 

DUS står for ”Det Udvidede Samarbejde" med folkeskolen. DUS-pædagogerne følger børnene i skolen fra børnehaveklassen og deltager i undervisningen. På den måde opnås der en god sammenhæng i børnenes hverdag. En forudsætning for at skabe et trygt og inspirerende sted for børnene er, at der lægges stor vægt på et godt og velfungerende personalesamarbejde, og et godt og tæt samarbejde med forældrene.

Praktiske informationer

Hvert barn har sin egen garderobeplads. Her er der plads til skiftetøj, regntøj osv. Børnene må ikke have deres udendørs fodtøj på inde i A-huset. Vi vil derfor gerne, at børnene har inde sko med, som kan stå i garderoben. 

Vi opfordrer desuden jer forældre til løbende at tjekke, om jeres børn får deres tøj, sko, madkasser osv. med hjem. 

Vi forventer, at garderoben tømmes hver fredag når barnet går på weekend, så der kan blive gjort rent i garderoben. 

I hver af årgangs-garderober står en vasketøjskurv hvori glemt tøj vil blive lagt i. Disse vil blive tømt i vores store glemmekasse. Alt tøjet herfra vil så blive lagt frem i 14 dage inden det bliver afleveret til et velgørende formål. 

Det er en god ide at sætte navn i jeres børns tøj, sko, madkasser, drikkedunke, legetøj osv., da dette medbringes på eget ansvar. 

Indmeldelse og udmeldelse i Dus 

Indmeldelse skal ske elektronisk. Det kan gøres fra dag til dag via Aalborg Kommunes hjemmeside. 

www.pladsanvisningen-online.dk 

Der er pladsgaranti i Dus. Der er mulighed for søskenderabat og økonomisk friplads efter gældende regler. 

Udmeldelse af DUS skal ske elektronisk som ved indmeldelse. Udmeldelse er med 1 måneds varsel til udgangen af en måned. 

Bifrosts pædagogiske mål 

Det vores mål at skabe en hyggelig hverdagsstemning. Vi lægger vægt på at understøtte børnenes fantasi og leg. Børnene skal her mulighed for at slappe af og være børn på deres egne præmisser hvor vi tilbyde børnene et frirum, hvor de kan opleve samvær med troværdige og nærværende voksne. Vi ønsker, at børnene får mulighed for at opleve sammenhænge og fordybelse i de aktiviteter, de vælger - men også at de får mulighed for at vælge fra. Vi bestræber os på at kunne tilbyde børnene en tryg hverdag, hvor det enkelte barn kan udvikle sig optimalt. 

For at give alle børn de bedste forudsætninger for at udvikle sig er de voksne tæt på for at guide og hjælpe børnene. 

Bifrosts pædagogiske praksis 

Personalet i DUS Bifrost bruger anerkendende kommunikation som et pædagogisk redskab.

I praksis betyder det, at vi som udgangspunkt anerkender, at alt, hvad børn siger og gør, giver god mening for det enkelte barn. Vi integrerer denne forståelse i vores daglige arbejde med børnene for derigennem at forstå og se bag barnets handlinger. Vi kommunikerer anerkendende og positivt, dvs. viser barnet, at man anerkender og respekterer dets personlighed, men ikke nødvendigvis dets handling. Vi taler respektfuldt til barnet – og venter til en eventuel konflikt er overstået, før vi går ind i den fase, hvor vi udreder problemerne. Vi er opmærksomme på, hvor børnene er i deres udvikling og møder dem i den nærmeste udviklingszone, for at kunne nå et fælles mål med barnet. 

I hverdagen betyder dette for os: 

● at vi bestræber os på aldrig skælder ud 

● at vi sætter grænser, som børnene forstår 

● at vi har fået større forståelse for det enkelte barns behov 

● at vi minimerer konflikter mellem børnene

MorgenDUS 

Det pædagogiske mål for Bifrosts morgenåbning er, at den skal være så godt et alternativ som muligt til en morgen derhjemme. 

Vi spiser morgenmad med børnene i fred og ro. Der serveres morgenmad, som DUS indkøber. Hver morgen fra kl. 06.15-07.30 serverer vi morgenmad for børnene. Man er naturligvis også velkommen til selv at medbringe morgenmad. Der er altid mulighed for at få mælk dertil. 

Der sættes ikke store fællesaktiviteter i gang i morgenDUSen, da der skal være mulighed for at få en stille og rolig start på dagen. Der vil dog på skift være mulighed for at en gruppe børn kan gå i salen eller lege udenfor fra kl. 7.00, da tiden kan være lang, hvis man er mødt tidligt i morgenDUS. 

MorgenDUS  2023/24- ÅBNER

ÅBNER:

Mandag

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

Kl.6:15

Klaudia

Klaudia

 

Marianne

Marianne

Lene

Lene

Pia

Pia

Gitte

Gitte

Kl.7:00

Marianne

Marianne

Gitte

Gitte

Pia

Pia

Naja

Naja

Klaudia

Klaudia

 

Opstart i DUS 

Når børnene starter i DUS, betyder det, at de samtidig starter på en periode med udvikling af større selvstændighed og en tættere kontakt til andre børn. De vil udvikle venskaber, og de vil have behov for at opleve, at de kan klare mange praktiske opgaver selv. Vi forsøger at imødekomme dette ved at tilbyde børnene mulighed for en tæt kontakt til andre børn og voksne, men også mulighed for at kunne vælge til og fra efter behov. Behøver børnene ekstra omsorg og opmærksomhed, vil vi altid være til stede for det enkelte barn, og forældrene vil altid kunne kontakte os for at få tid til en snak om barnets aktuelle situation. 

Ved opstart af nye 0. klasser fra 1. august og frem til skolestart vil det blive prioriteret, at de både interagerer med de øvrige børn som er i DUS, men også lærer både personale, fysiske rammer og de andre børn i klassen at kende. De vil således have DUSSEN for dem selv noget af dagen i dagene frem mod skolestart. De kommende klassepædagoger vil som udgangspunkt være til stede i opstarten fra 1. august i tidsrummet 8.00-15.00. 

Aktiviteter 

Hver dag bliver dagens aktiviteter præsenteret for børnene. 

Dagens program kører også på en skærm i A-huset, så børnene kan gå til og fra, og se hvilke aktiviteter de kan lave den pågældende dag. 

Vi opfordrer børnene til selv at bruge skærmene ift. at trykke sig ind hvor de befinder sig – eksempelvis i hallen, udenfor eller på malerstuen. 

Hver dag når børnene får fri kl. 13.30, går børnene ud til DUS frikvarter indtil kl. 13.45. I dette tidsrum vil der altid være voksne udenfor sammen med børnene.

Gennem året laver vi forskellige bevægelsesaktiviteter med børnene både ude og inde og i skolens hal og/eller sal. Vi har forskellige værksteder og spilleområder i DUS.

Vi benytter os rigtig meget af vores egne udendørs arealer eller de områder som findes i nærmiljøet. 

Indendørs er der gang i forskellige aktiviteter f.eks. bagning, kreative værksteder, bordtennis, brætspil, kortspil, multirum, spillerum osv. 

I ferierne tager vi nogle gange på ture ud af huset med børnene. Her vil vi benytte offentlige transportmidler eller egne biler, hvis I som forældre har givet samtykke hertil. 

3.klasse - Klub 

Bifrost har sin egen "Klub" som er forbeholdt 3. klasse børnene. Klubben skal forberede børnene på livet på FC Højvang, som er fritidstilbuddet fra 4. klasse. Vi vil gerne gøre det attraktivt for børnene at blive i Bifrost indtil udgangen af 3. klasse, da vi mener, at de stadigvæk har behov for opsyn og omsorg. 

Målet med Klubben i Bifrost er, at børnene skal have større med- og selvbestemmelse, og at aktiviteterne er målrettet gruppens alder og niveau. Meningen er at etablere et miljø, som de selv er med til at skabe. 

I samarbejde med FC Højvang gennemfører vi hvert forår en besøgsrunde, så alle interesserede børn får mulighed for at forstå, hvad det indebærer, når man efter 3. klasse måske vil starte i fritidsklub. I foråret starter vi integrationen af 3. klasserne til FC Højvang, med bl.a. besøgsdage og informationsaftener. Datoer bliver meldt ud fra FC Højvang. Dette hører I mere til i løbet af foråret 2024.

Personale 

Det pædagogiske personale i DUSen består af blandede mænd og kvinder. Alle er tilknyttet både skole og DUS og er således kendte voksne som børnene kender godt. 

Alle klasser har deres egen klassepædagog, der ud over dus, varetager understøttende undervisning og har timer sammen med de forskellige faglærere i løbet af skoledagen. 

På 0. årgang er der, udover klassepædagoger, en årgangspædagog, der har timer sammen med børnehaveklasselederne i begge klasser. Dette for at gøre det muligt at skabe en så tryg start for dem. 

Samarbejde med undervisningsdelen 

I indskolingen er der et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger. 

Der er fælles skole/hjem samtaler to gange om året og der afholdes forældremøder. Dette med både lærer og pædagog som deltagere. 

Generelt for hele DUS gælder, at der altid er tid til en snak, hvis der er behov for det. Dog vil vi gerne opfordre jer til at aftale en tid til samtale, hvis det I gerne vil drøfte, er af længere varighed. Det er ikke muligt for pædagogerne at gå spontant fra i DUS-tiden til samtaler af længere varighed medmindre det er koordineret. 

Pædagogerne har en del af deres arbejdstid i skoledelen. De varetager den understøttende undervisning og er med i skoletimer, hvor de bidrager i undervisningstiden med pædagogisk arbejde i samarbejde med klassens lærere eller børnehaveklasseledere. 

Pædagogerne og lærere mødes også ugentligt til teammøder.

Fysiske rammer 

DUSen og indskolingshuset rummer både undervisning og fritidstilbud. Det vil sige, at det er barnets hus, hele dagen. Rundt om huset har vi et stort græsareal samt ”skovområde”. Vi har fine muligheder, for at lege, køre på mooncars. Derudover har vi ofte mulighed for at bruge skolens sal og hal. Indenfor er hvert klasselokale om eftermiddagen funktionsopdelt, dvs. at hvert klasserum har sin bestemte funktion, som alle børn kan deltage i på tværs af klasserne. 

Alrumsvagt 

Alrumsvagten er den, som børnene siger goddag og farvel til. Alrumsvagten er ansvarlig for at sende børnene hjem til aftalt tid (klokken hel eller halv) eller til fritidsaktiviteter og for at tage telefonen. Hvem der er alrumsvagt fremgår af vores slideshow, som kører på Tv’et i alrummet. 

Vi vil gerne opfordre jer til at bruge komme/gå modulet til at registrere, hvornår jeg barn skal sendes hjem eller, hvilke aftaler, der er for jeres barn. Alrumsvagten bruger oplysningerne aktivt hver dag. Vi opfordrer derfor til, at man i størst muligt omfang bruger komme/gå modulet til aftaler om, hvornår man skal gå hjem eller sendes ud på parkeringspladsen. Dette giver pædagogerne i dus mulighed for at bruge mest mulig tid sammen med jeres barn frem for at f.eks. at besvare opkald om børn, der skal sendes hjem. 

Vi opfordrer til, at I laver legeaftaler dagen i forvejen, hvis jeres barn skal med en ven hjem og lege efter DUS-tid. Det kan skabe meget frustration for børnene, hvis de ikke kan få fat i jer for at spørge om lov og de kan bruge lang tid på at arrangere legeaftaler, hvor de i stedet kunne have brugt tiden på at deltage i DUS-aktiviteter.

Ligeledes er det vigtigt, at vi får besked om aftaler omkring fælles afhentning af børn til fritidsaktiviteter, fødselsdage osv. 

2. og 3. klasserne må gerne benytte egne mobiler til at lave legeaftaler med fra kl. 13.30. Hvis de skal låne DUS-telefonen er det efter kl. 14.30. 0. og 1.klasse skal lave legeaftaler hjemmefra eller få hjælp af deres forældre. 

Månedsplaner 

I DUSen arbejder ud fra Fællesmål for DUS i Aalborg Kommune. Aktiviteterne i dus tilrettelægges ud fra de 6 temaer 

● Alsidig og personlig udvikling

● Sproglig udvikling 

● Social udvikling 

● Kulturelle udtryksformer og værdier 

● Naturen og udeliv 

● Sundhed, krop og bevægelse 

Temaerne vil både være repræsenteret i særlige fordybelsestemaer og som en integreret del af de aktiviteter, der iværksættes i det daglige. 

Eftermiddagsmad 

Vi samler ikke børnene om eftermiddagen til eftermiddags-mad, men de er velkomne til at have en ekstra madpakke og/eller frugt med til at spise i løbet af eftermiddagen. Vi har i A-huset en vandautomat med afkølet vand, som børnene frit kan benytte. 

HUSK at give børnene en drikkedunk med! 

Sygdom 

Det er vigtigt, at forældre oplyser via Aulas fraværssystem, hvis barnet er sygt eller der er anden form for fravær. 

Syge børn må IKKE komme i DUS.

Børn med smitsomme sygdomme må ikke komme i Dus med mindre, de er under behandling. 

Det er vigtigt, at I hjemme regelmæssigt, dvs. mindst 1 gang om ugen, kæmmer jeres børn for lus.

Åbningstider 

  • Mandag-Fredag 6.15-7.50 

  • Mandag-Torsdag 13.30-16.45

  • Fredage 13.30-16.30 

De samme åbningstider er gældende i ferier/skolefridage. 

På skolefridage, vil I blive bedt om at tilmelde eller afmelde jeres barn til Dus, hvilket sker på aula. Dette er nødvendigt for planlægning af aktiviteter for børnene og for afvikling af personalets ferie og afspadsering. 

På skolefridage skal børnene møde senest kl. 10.00 og kan først forventes hjemme igen kl. 15.30 hvis vi tager på tur. 

I ferieugerne vil I opleve en bemanding, der er tilpasset antallet af tilmeldte børn. 

I uge 26 vil der blive afholdt årgangsmøder og/eller klasseteammøder med henblik på planlægningen af det kommende skoleår, hvilket vil påvirke bemandingen i DUS. Her vil man kunne opleve vikarer i DUS for at skabe mulighed for, at pædagoger og lærere kan planlægge det nye skoleår sammen. Dagene bruges også til at overlevere til nye voksne når børnene skifter lærere eller pædagoger. 

Særlige dage 

I skoleåret 2023/2024 vil der i samarbejde med skolen være 5 særlige dage hvor børnene får fri fra skole allerede kl. 12. Her åbner DUSen således allerede klokken 12, hvilket giver mulighed for at lave aktiviteter, der kræver mere tid og fordybelse. 

Det drejer sig om følgende dage 

● Motionsdag, den 13/10 2023. 

● Juleklippedag, den 1/12 2023. 

● Juleafslutning. den 21/12 2023.

● Aktivitetsdagen (fælles dag for hele skolen), d. 27/6 2024 

● Sidste skoledag inden sommerferien, den 28/6 2024. 

Udover disse særlige dage, vil der tre eftermiddage hvor DUS personalet går til fælles personalemøde for hele personalegruppen fra 15.00-17.00. Her vil der være kendte vikarer. 

Det drejer sig om følgende dage. 

● 25/10 

● 13/3 

● 19/6

Lukkedage 

Dus holder i skoleåret 2023/2024 lukket: 

  • I weekender og helligdage

  • Den 25. og 26. december + 1. januar

  • Den 9. maj 2024 Kr. Himmelfartsdag

  • Den 20. maj 2024 2. Pinsedag

  • Den 15. – 26. juli 2024 (begge dage inkl.) – svarende til uge 29 og 30.

Uge 29 og 30 er fælles lukkeuger i alle skoler i kommunen. Der tilbydes nødpasning på Kærbyskolen i Aalborg for tilmeldte børn. 

Der sendes særskilt information ud om dette med informationer om, hvordan man tilmelder sig og hvor det foregår. 

Ulykkesforsikring 

Da Aalborg kommune IKKE tegner kollektiv ulykkesforsikring for børn i skolen, hverken i undervisnings – eller fritidsdelen, skal forældrene selv sørge for at tegne familie ulykkesforsikring og anmelde eventuelle skader og uheld til jeres eget forsikringsselskab. 

DUS personalet – Skoleåret 2023/2024 

DUS-leder: Lotte Ingstrup

DUS-koordinator Lasse Hwang Christensen 

Pædagoger: 

Jonas Vestergård– 0.A

Casper Verdier– 0.B

Mia Jespersen – 1.A 

Marianne Akbas – 1.B

Naja Kristensen – 2.A

Victoria Davids – 2.B

Lasse Hwang Christensen – 3.A

Quynh Huonh Vo Thanh – 3.B 

Dokumenter

DUS folder 23/24

Shape Created with Sketch.