Beskrivelse
Skolebestyrelsens princip handler om organisering af den specialundervisning, som finder sted i almenskolen. Specialundervisning kan bl.a. gives til elever, som har fået foretaget en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV), men som ikke er visiterede til et specialtilbud, og den kan gives til elever, som har en funktionsnedsættelse, som kræver, at de skal modtage specialiseret støtte. Specialundervisningen gives af skolens personale i samarbejde med skolens vejledere og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
Formål
Undervisningens organisering skal skabe rammer, som sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel
Mål
Det er målet, at både hjem og elever inddrages i planlægningen af special- og supplerende undervisning, og at der er tilstrækkelig specialpædagogisk viden blandt medarbejderne til at specialundervisning og supplerende undervisning kan gives til elever, som stadig er tilknyttet almenklasser.
Skolens ansvar
Skolen sørger ved ansættelser og ved efteruddannelse for, at personalet besidder de nødvendige kompetencer, som er nødvendige for at leve op til de kvalifikationskrav, som gælder for specialundervisningen og for den supplerende undervisning
Hjemmets ansvar
Hjemmet deltager i planlægningen af specialpædagogisk undervisning i det omfang, at det giver mening for den enkelte elev.
Tilsyn
Skolebestyrelsen fører tilsyn med ovenstående princip. Tilsynet varsles i god tid, så personalet har mulighed for at bidrage.
Vedtaget i skolebestyrelsen på Højvangskolen januar 2024