Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for understøttende undervisning

Beskrivelse

Den understøttende undervisning blev en del af fagrækken i forbindelse med Folkeskolereformen i 2013. Formålet med den understøttende undervisning er dels at forberede eleverne til den faglige undervisning og dels at forberede til undervisning i al almindelighed. Tiden til elevpauser tages også fra den understøttende undervisning. I takt med revideringerne af Folkeskolereformen gives der mulighed for at bruge dele af den understøttende undervisning til andre ting end de oprindeligt beskrevne. Specielt gives der mulighed for at forkorte elevernes længere skoledage og i stedet bruge ressourcen til tolærerordninger.

 

Formål

Princippet har til formål at sikre, at den understøttende undervisning finder anvendelse, hvor den bedst tjener til at skabe rammer, som understøtter elevens faglige udvikling og trivsel

 

Mål

•    Skoledagene er så korte, som det er muligt inden for de lovgivningsmæssige rammer
•    Eleverne har tilstrækkelige pauser i løbet af skoledagen
•    Eleverne har så mange tolærertimer i løbet af ugen, som det er økonomisk muligt
•    Eleverne er i støt stigende trivselsmæssig udvikling

 

Skolens ansvar

•    Skoleåret tilrettelægges under hensyntagen til, at skoledagene gøres så korte som muligt ved at konvertere mest muligt understøttende undervisning til tolærertimer
•    Skoleåret tilrettelægges under hensyntagen til, at de enkelte klasser og elevers trivselsmæssige og faglige udvikling kan tilgodeses

 

Tilsyn

Skolebestyrelsen fører tilsyn med ovenstående princip. Tilsynet varsles i god tid, så personalet har mulighed for at bidrage.


Vedtaget i skolebestyrelsen på Højvangskolen januar 2024